Etunimi.Sukunimi

Salasana

ATK-opetus

Opa

Vielä keskeneräinen. Tähän tulee ohjelmien käyttöohjeita koulun vaatimustason mukaisesti. Kuvia ei vielä toistaiseksi tule, harmi, mutta kuvien kanssa on mietintämyssy käynnissä. Työohjeet ovat muualla. Valitse ohjelma listasta.

Ohjelmat ovat joko avoimia tai muuten vapaita eli ilmaisia. Kaupallisia, maksullisia softia ei harrasteta täällä.

Scratch

Linkki ohjelman sivulle: http://www.scratch.mit.edu

Lyhyet ohjeet

Yleistä

Ohjelmoinnin alkeet graafisella ympäristöllä.

Vihje 1/1

edellinen seuraava

1

Graafinen ohjelmointi

Ei kirjoitusvirheitä eikä syntaksivirheitä -- ainakaan helpolla. Scratch on hyvä tapa ohjelmoida, ja itse asiassa monet isot vehkeet (kuten paperikoneet) ohjelmoidaan ainakin osittain graafisesti. 

Töiden ohjeet


Musiikin visualisointi

Työn ohjeet:

Yritä toteuttaa Scratchilla musiikin visualisointia, katso ohjetta vaikkkapa https://scratch.mit.edu/projects/62657978/ tai https://scratch.mit.edu/projects/61487724/.

Lisää englanninkielistä ohjetta löytyy Scratchin keskusteluista https://scratch.mit.edu/discuss/topic/118140/.


Tunnukset

Työn ohjeet: Tee Scratchiin (<a href="www.scratch.mit.edu">www.scratch.mit.edu</a>) tunnukset ja pelaa siellä olevia pelejä. Tutki pelien ohjelmakoodeja. 


Kissayllätys

Työn ohjeet: Laita Scratchin kissa tekemään jotain yllättävää. Tutki eri ohjelmointipalikoita ja leiki niillä. Tee se julkiseksi ja palauta osoite.


Hahmo

Työn ohjeet: Luo oma hahmosi käyttämällä Make Block -ominaisuutta More Blocks -kategoriasta. Suunnittele spriteja (hahmoja), joilla on ainakin kaksi eri käytöstä eli liikettä (esim. hyppy ja liiku).


Jaa. 


10 lohkoa

Työn ohjeet: Tee projekti seuraavilla kymmenellä lohkolla:

Käytä jokaista lohkoa ainakin kerran. Jaa tuotoksesi.


Scene (tausta)

Työn ohjeet: Suunnittele pari eri sceneä. Vaihtele niitä. Lisää hahmoja taustalle ja koordinoi, mitä tapahtuu kun ne liikkuvat jonnekin tai tekevät jotakin.


Jaa. 


Debuggaus

Työn ohjeet: Listaa ohjelmasi mahdolliset bugit


Seuraa, mitä olet tehnyt.

Jaa.


Jatkotarina

Työn ohjeet: tehkää ryhmässä Scratch-tarina siten, että ensimmäinen aloittaa, toinen jatkaa ja kolmas lopettaa sen.


Jaa. 


Keskustelu

Työn ohjeet: Laita hahmot keskustelemaan keskenään. Animoi niitä niiden puhuessa. Käytä Broadcast -käskyä odottamaan. 


Ongelma on siis miten yhdistää kahden eri hahmon liike. 

Jaa. 


Tanssiva kissa

Työn ohjeet: Laita kissa tanssimaan. Lisää ja muuta lohkoja, liikettä, ulkoasua, ääniä ja kaikkea.


Jaa tuotoksesi. 


Minä itse

Työn ohjeet: Liitä kuvia ja ääniä Scratch-ikkunaan siten, että se muistuttaa Sinua itseäsi.


Kokeile spritejä, vaatteita, ulkoasuja, ääniä. Tee interaktiivinen projekti, mikä auttaa muita ymmärtämään Sinua ja sitä mistä Sinä välität.


Tee bändi

Työn ohjeet: Yhdistä hahmoja (spritejä) ääniin. Editoi uusia ääniä käyttämällä editointityökaluja.


Laita hahmot (eli bändisi) soittamaan jonnekin; orkesteri, keikka, treenikämppä, ooppera jne.

Jaa.


Tee bändi II

Työn ohjeet: Laita soittimet soittamaan klikkaamalla niitä.


Tee erilaisia ääniä ja sooloja, käytä silmukoita. Tuo omia ääniä. Leiki tempo-lohkolla.

Jaa.


Hain hyökkäys

Työn ohjeet: Seuraa ohjeita ja tee alla oleva peli


Hai Palaute julkaisemasi pelin osoite.


Oranssi neliö, violetti ympyrä

Työn ohjeet: Tee projekti, missä on ainoastaan oransseja neliöitä ja violetteja ympyröitä.


Tee hahmot (spritet) Scratchin piirtoeditorilla. Liitä niihen ulkoasuja ja liikettä ja pistä ne elämään!

Jaa. 


Se elää!

Työn ohjeet: Valitse sprite. Lisää erilainen ulkoasu. Lisää lohkoja, että saat sen eloon. Toista.


Jaa. 


Peli

Työn ohjeet: Tee Scratch-ohjelma, jossa kissaa klikkaamalla se hyppää ylöspäin ja palaa takaisin alas. 

Voit myös muuttaa kissan joksikin toiseksi hahmoksi.

Lisää taustakuva. 


Peli: Aloitus

Työn ohjeet: Valitse, minkä pelin haluat tehdä (esim. ping pong, cs, tasohyppely, sokkelo...). Suunnittele ulkoasua ja hahmoja Scratchiin.


Liitä hahmoihin toiminnallisuutta (liiku ylös/ alas; hyppää; ammu).

Lisää tasoja peliisi esimerkiksi toteuttamalla uusia taustoja. 

Laita hahmo pomppaamaan seinästä. 
Käytä ajastinta (Timer-lohko).

Jaa.


Peli: Pong

Työn ohjeet: Tee pong-peli, eli pingis, missä mailalla estät palloa menemästä ohitsesi.


Luo kaksi hahmoa: maila ja pallo. Tee pallosta interaktiivinen eli anna sen reagoida nappeihin ja kulkea suoralla. 

Pallon liike koodataan aloitusnappiin. Toista ikuisesti
  • jos osuu mailaan, niin
  • soita ääntä
  • käänny (satunnaisluku)
  • liiku 10 askelta
  • Jos osuu alareunaan, niin lopeta peli
Kun käynnistetään, laita pallo kulkemaan pisteeseen (20,100), suuntana 45. Toista reunan tunnistus eli anna sen kimmota reunasta.

Jaa.


Peli: Scrolling

Työn ohjeet: Flappy Bird -kopio.


Luo kaksi hahmoa; toinen on hahmo ja toinen liukuva este.

Tee hahmosta vuorovaikutteinen, eli anna nuolinäppäinten ohjata sitä.

Laita liukuvat esteet liikkumaan kentän poikki. Luo seuraavat käynnistyssysteemit:
  • Piilota; luo klooni
  • Siirry (0,0):aan, muuta kokoa, odota ja toista loputtomiin y:n muutosta -2:lla
  • Kun aloitan kloonina: muuta asustetta; siirry; näytä (show), liu'u; tuhoa tämä klooni
  • Toista: Jos osuu (kloonin) väriin, lopeta
Jaa.


Peli: Score

Työn ohjeet: Hae Fish Chomp -peli osoitteesta http://scratch.mit.edu/projects/10859244. Lisää muuttuja (variable) ja laita siihen pisteet. Jaa.


Kloonaus

Työn ohjeet: Kloonaamalla voit tehdä monta kopiota samasta hahmosta. Tee vaikka saippuakuplasta tai armeija. Mitä muut keksit?


Kloonausstudio


Vuorovaikutus

Työn ohjeet: Tee seuraavat temput

  • I:tä painamalla hahmo tulee isommaksi. P:tä painamalla pienemmäksi.
  • Kun hahmo kuule hiljaisen äänen, se muuttaa väriään
  • Kun hahmo on ruudun yläosassa (25% ylhäältä), se sanoo "Olen huipulla"
  • Kun hahmo osuu siniseen, se soittaa korkean äänen. Punaisesta se soittaa matalan äänen
  • Kun kaksi hahmoa törmäävät, toinen sanoo "Anteeksi"
  • Kun kissa menee lähelle koiraa, koira kääntyy poispäin ja juoksee karkuun
  • Kun klikkaat taustaan, kukka ilmestyy siihen kohtaan
  • Kun klikkaat jotain hahmoa, muut hahmot rupeavat tanssimaan
  • Kun liikutat hiirtä, hahmo seuraa, mutta ei osu hiiren kursoriin.
Jaa.


Kuvan tunnistus

Työn ohjeet: Mitä voit keksiä kuvantunnistuksella. Scratch osaa lukea webkameraa. Käytä sitä. Piirrä vaikka viikset tai silmälasit. 


Jaa. 


Haluatko aivan varmasti tehdä tämän tehtävän?