Etunimi.Sukunimi

Salasana

ATK-opetus

Opa

Vielä keskeneräinen. Tähän tulee ohjelmien käyttöohjeita koulun vaatimustason mukaisesti. Kuvia ei vielä toistaiseksi tule, harmi, mutta kuvien kanssa on mietintämyssy käynnissä. Työohjeet ovat muualla. Valitse ohjelma listasta.

Ohjelmat ovat joko avoimia tai muuten vapaita eli ilmaisia. Kaupallisia, maksullisia softia ei harrasteta täällä.

Golly

Linkki ohjelman sivulle: http://golly.sourceforge.net/

Lyhyet ohjeet

Conwayn Game of Life on eräs Turing-täydellinen soluautomaatti. Siinä on ruudukko ja hyvin yksinkertaiset säännöt, miten joku solu säilyy hengissä tai kuolee.

Golly on eräs ohjelmisto Game of Lifen esittämiseksi tietokoneella.

Vihje 1/0

edellinen seuraava

1

Töiden ohjeet


Työn ohjeet: Katso uusia (moderneja) rakenteita suoraan kuvasta.


Avaruusalus

Työn ohjeet: Tee ohjelmalla liikkuvaa pari avaruusalusta, eli LWSS (light Weight Spaceship), MWSS (medium weight spaceship) ja HWSS (heavy). Niiden jokaisen jaksonpituus on 4 kierrosta. Ne ovat ns. flippereitä, koska muodostavat itsestään peilikuvan jaksonsa puolivälissä. Tarkista sekin. Kts Wikistä apua, tai etsi netistä.


Blinker puffer 2

Työn ohjeet: http://www.conwaylife.com/wiki/Blinker_puffer_2


c/10 orthogonal

Työn ohjeet: Etsi Lifen Wikistä c/10 orthogonal -alus ja tutki kuinka kovaa se menee!


Eedenin puutarha

Työn ohjeet: Tarkista wikista Garden of Eden ja palauta.


Fishhook: Syöjä

Työn ohjeet: Tee ohjelmalla syöjä (Fishhook), joka tuhoaa siihen tulevan Kulkurin tuhoutumatta itse. Kts apua, tai etsi netistä.


Glider Gun: Kulkuritykki

Työn ohjeet: Mitä tekee Kulkuritykki? Kts apua, tai etsi netistä.


Harvesteri

Työn ohjeet: Rakenna harvesteri. Katso wikistä apua.


Hertzin oskillaattori

Työn ohjeet: Herz Oscillator sisältää induktiokäämit ja kaksi käärmettä. Mikä on sen jaksonaika?


Hivenudger 2

Työn ohjeet: Etsi wikistä pufferi nimeltään Hivenudger 2. Mitä se tekee?


Kulkuri

Työn ohjeet: Tee ohjelmalla liikkuvaa elämää yksinkertaisimmillaan eli kulkuri. Sen jaksonaika on 15 kierrosta. Tarkista sekin. Kts apua, tai etsi netistä.


Life Lexicon 1

Työn ohjeet: Tee joku monimutkainen rakenne Life Lexiconsta.


Loputon kasvu

Työn ohjeet: Etsi ConwayLife:n Wikistä Stephen Silverin Infinite Growth -malli ja kokeile, miten se toimii. 


Multum in parvo

Työn ohjeet: Mikä on multum in parvo? Katso wikistä apua.


Neliöt

Työn ohjeet: Kahdeksan neliötä muodostaa ison neliön.


Oma nimi

Työn ohjeet: Kirjoita Gollyn soluautomaattiin oma nimesi, ja katso miten se etenee. Palauta aiheesta .gif-animaatio,


P15: Pentadecathlon

Työn ohjeet: Tee ohjelmalla jaksollista elämää Pentadecathlonin muodossa. Sen jaksonaika on 15 kierrosta. Tarkista sekin. Kts apua, tai etsi netistä.


P2-oskillaattoreita

Työn ohjeet: Kokeile tehdä ohjelmalla jaksollista elämää, esimerkiksi Blinker, Toad, Clock tai Beacon. Kts apua, tai etsi netistä.


P3: Pulsari

Työn ohjeet: Tee ohjelmalla jaksollista elämää Pulsar:n muodossa. Kts apua, tai etsi netistä.


P60: Tähtiportti

Työn ohjeet: Tee ohjelmalla avaruusalus mikä törmää Tähtiporttiin (Stargate). Tarkista, että tähtiporttiin saapuessaan avaruusalus ylittää valonnopeuden, vaikka portin sisällä se ei olekaan ehjä. Portin jälkeen toki. Kts apua, tai etsi netistä.


Queen Bee Shuttle

Työn ohjeet: Mitä tekee mehiläissukkula? Kts apua, tai etsi netistä.


R-Pentomino

Työn ohjeet: Tsekkaa, kuinka yksinkertaisesta alkutilanteesta (viisi solua) syntyy aikamoinen sekamelska. Mitä jää jäljelle pölyn laskeuduttua? Kts apua, tai etsi netistä.


Schickin kone

Työn ohjeet: Rakenna Schick Engine. Katso wikistä apua.


Tritoad

Työn ohjeet: Toad on P2, mutta kokeile Tritoadia. Wikisivuilta löytyy ohjeita.


Haluatko aivan varmasti tehdä tämän tehtävän?