Etunimi.Sukunimi

Salasana

ATK-opetus

Opa

Vielä keskeneräinen. Tähän tulee ohjelmien käyttöohjeita koulun vaatimustason mukaisesti. Kuvia ei vielä toistaiseksi tule, harmi, mutta kuvien kanssa on mietintämyssy käynnissä. Työohjeet ovat muualla. Valitse ohjelma listasta.

Ohjelmat ovat joko avoimia tai muuten vapaita eli ilmaisia. Kaupallisia, maksullisia softia ei harrasteta täällä.

Blender

Linkki ohjelman sivulle: http://www.blender.org

Lyhyet ohjeet

Yleistä

Blender on 3D-softa, jolla voi tehdä hyvinkin monimutkaisia juttuja.

Perusnäppäinkomennot

Hiiren käyttö
  • Hiiren oikea nappi valitsee
  • Hiiren keskinappi siirtää kuvakulmaa
  • Hiiren rullalla zoomaa
Näppäimistö
  • a lisää objektin
  • g siirtää objektia
  • s skaalaa objektia
  • x poistaa objektin

Editointi

  • TAB vaihtaa objektimoodin ja editoimoodin välillä.

Animaatio

Animaation voi tehdä joko poluilla (Paths) tai KeyFrameille I.

Vihje 1/3

edellinen seuraava

1

Videoiden muokkausta

Blender tekee melkein mitä vain, jopa videoiden muokkausta. Luntti.net:ssä on muutama videomuokkaustyö. Harjoittele niillä. 

Töiden ohjeet


Työn ohjeet: Seuraa videota https://www.youtube.com/watch?v=K-v2erXztnY (Procedural Motion Graphics with Geometry Nodes! (Blender 2.92 tutorial)) ja koita tehdä animaatio.


Tämä on vaikea, eli kannattaa tehdä muita alle.


Backroom

Työn ohjeet: Tee backroom. Node editor. Katso esim https://www.youtube.com/watch?v=b78W32I69VA


Hila-animointi (lattice)

Työn ohjeet: Animoi blenderillä apinaa. Katso ohjetta sivulta https://www.youtube.com/watch?v=t5iW8ZRYR1g


Joulukortti

Työn ohjeet: Piirrä joulukortti Blenderillä.


Kuutioon pyöreät reunat

Työn ohjeet: Tee kuutioon tai suorakaiteiseen särmiöön pyöreät reunat. Käytä vaikka Bewe-modifieriä, kuten ohjeessa How can I round the edges of a mesh? tai Most efficient way to round edges kerrotaan.


Muumitalo

Työn ohjeet: Piirrä Blenderillä muumitalo


Muumitalo

Työn ohjeet: Tee muumitalo


Nesteellä täytetty donitsi.

Työn ohjeet: Tee nesteellä täytetty donitsi, kuten videolla https://www.youtube.com/watch?v=3ud6Hozy0vw (Fill any Object with Fluid in Blender [Mantaflow] | English) kerrotaan.


Palauta kuva tai blender-file.


Nesteen simulointi

Työn ohjeet: Seuraa videota https://www.youtube.com/watch?v=boR5vJaf5Sg (How to Make a Mantaflow Fluid Simulation in Blender (2.82)) ja tee animaatio nesteestä.


Nodes, tekstuurit

Työn ohjeet:

Katso video https://www.youtube.com/watch?v=2vPMMivnMZc (EE Nodes 4 Noobs | Lvl 2 | Beginners Guide to Nodes | Blender 2.8) ja tee kolme palloa, joihin liität tekstuurit, kuten video opettaa.

Tee erilaiset tekstuurit eri palloille. Palauta kuvakaappaus tai blender-file.


Nodes.

Työn ohjeet:

Katso video https://www.youtube.com/watch?v=JbG-tPViCkA (Nodes 4 Noobs | Lvl 3 -Mixing Nodes | Beginners Guide to Nodes | Blender 2.8) ja tee tee yhdistetty tekstuuri.

Palauta kuvakaappaus tai blender-file.


Nodes. Mixing

Työn ohjeet:

Katso video https://www.youtube.com/watch?v=JbG-tPViCkA (Nodes 4 Noobs | Lvl 3 -Mixing Nodes | Beginners Guide to Nodes | Blender 2.8) ja yhdistä Wave Mikserillä eri materiaaleja.

Palauta kuvakaappaus tai blender-file.


Nodes: Kuu

Työn ohjeet: Piirrä kuu Blenderillä. Kts video https://www.youtube.com/watch?v=3dlSLviiX70 (How to Make a Realistic Moon in Blender 2.83 (Beginner Tutorial))



Nodes: Sienet apinassa

Työn ohjeet: Seuraa videota https://www.youtube.com/watch?v=CcwWGwyjko8 (Particle Systems Are DEAD) ja saat maadutettua Suzannen.


Palauta kuvakaappaus tai blender-file.


Nodet: geometry-nodet

Työn ohjeet: Seuraa videota https://www.youtube.com/watch?v=OrV5x69ofpg (Geometry Nodes for Beginners (Blender 2.9 Tutorial)) ja tee sen ohjeiden mukaisesti. Tehtävä on vaikea, ja siihen menee helposti tuplatunti.


Huomaa, että tässä esitettyyn tarvitse Point Cloud -systeemin, joka löytyy ainakin versiosta 2.93alpha ottamalla se Preferencien Developer Toolsseista. 

Palauta blender-file tai kuvakaappaus.


Nodet: Kultapallo, hopeapallo ja muovipallo

Työn ohjeet:

Katso video https://www.youtube.com/watch?v=moKFSMJwpmE (Nodes 4 Noobs | Lvl 1 | Beginners Guide to Nodes | Blender 2.8) ja tee kolme palloa. Palauta ruutukaappaus, jossa näkyy nodetkin.


Pää ja vappunenä.

Työn ohjeet: Tee blenderillä naama. Ohjeet: Tee esim uv-sphere, lisää edit-modessa subdivideä riittävästi. Sitten Sculpt-modessa esim. Elastic Deform, Grab ja Multiplane Scrab toimivat hyvin.


Palloanimaatio

Työn ohjeet: Animoi pomppiva pallo.


Puuta ja rautaa

Työn ohjeet: Tee puu- ja rautakappale. Katso ohjeet Puuta ja rautaa Blenderillä


Ruohonleikkuri

Työn ohjeet: Tee ruohonleikkuri.


Sini-animaatio

Työn ohjeet: Tee kauniin sinikäyrän muodossa hyppivä (liikkuva) animoitu härpäke. Katso ohjeita Pari yksinkertaista animaatiota


Temppeli

Työn ohjeet: Tee 3d-malli temppelistä.


Temppeli

Työn ohjeet: Tee 3d-malli temppelistä.


Tyyny fysiikkamoottorilla

Työn ohjeet: Seuraa ohjeita https://www.youtube.com/watch?v=GnjPD6zeAqA (Blender Tutorial - Create a Pillow Using Cloth Physics In Blender 2.83) ja tee tyyny.


Palauta kuva tai blender-tiedosto.


Peruskäskyt

Työn ohjeet: 3D-grafiikan perusteet Blenderillä.

  • rulla zoomaa
  • oikea nappi valitsee
  • x poistaa
  • A lisää
  • g siirtää
  • s skaalaa
  • r kääntää (rotatoi)
  • rr kääntää lisää
Tee peruskappaleista joku ihme härpäke


Avaruusalus

Työn ohjeet: Tee symmetrinen avaruusalus sculptilla.

  • jaa (subdivide) 2 kertaa alun neliö
  • valitse sculpt-moodi
  • valitse symmetria
  • skulptaa riittävästi


Läpinäkyvä (lasi):materiaalivalinnat

Työn ohjeet: Läpinäkyvän lasin saat, kun materiaalin "Diffuse" on täysin musta (RGB = 0,0,0) ja "Transparency"-kohtaan laita Raytrace, alpha = 0.1 (melko läpinäkyvä), IOR = 1.5 (taitekerroin) ja Depth = 6 (laskennan kertaluokka).


Tee vaikka juomalasi (goblin jos haet netistä ohjeita); Sen voi tehdä ympyräsymmetriseksi Edit-kohdan Spin-työkalulla. 


Lumiukko

Työn ohjeet: Kolmen pallon, käsien ja nenän lumiukko. Muutakin saat palauttaa. Oleelliset käskyt:


Lumiukon maa ja tausta

Työn ohjeet: Lisää aiemmin tekemääsi lumiukkoon maa ja tausta. Käytä edit-moodia (tab), ja sieltä subdivide, jotta saat maasta eläväisen.

Renderöi kuva F12:lla.


Lumiukon väritys

Työn ohjeet: Väritä lumiukkosi.


Räjäytä lumiukko

Työn ohjeet: Tutki alla olevaa videota, ja sen perusteella valitse tapa, millä räjäytät lumiukon

https://www.youtube.com/watch?v=wJFE2pb0Ri4


Skulptaus

Työn ohjeet: Taiteile kivi sculpting -modessa. Eli tee ensin vaikka Icopallo, siirrty sculp-modeen ja tee kivi.


Herätyskello

Työn ohjeet: Tee ohjeen mukainen kello


Make Human

Työn ohjeet: Tuo Make Humanilla tehty ihminen blenderiin ja rendaa se.


Mäntä

Työn ohjeet: Piirrä Blenderillä mahdollisimman realistinen mäntä männänrenkaineen.


Ota huomioon metalliväritys ja myös liitäntäosat.

Leikkauksen saat Boolean modifiers:lla (Object modifier, jakoavain oikealta). Valitse se objekti, minkä haluat jättää näkyviin (sylinteri) tässä tapauksessa.

Kannattaa käytä rautalankamallia, niin näet mitä tapahtuu.

Intersect, 
 


Ase

Työn ohjeet: Tee/ piirrä 3d-malli aseesta. 


Joulupukki

Työn ohjeet: Tee joulupukki


Valokuva

Työn ohjeet: Lisää Blenderiin valokuva. Jos hyvin teet, niin laita se tasoon (plane).  Linkki Linkki2


Elukka

Työn ohjeet: Luo Blenderillä uusi tai jo olemassaoleva eläin. Palauta kuva, jos blender-tiedosto on liian suuri.


Animoi lumisade

Työn ohjeet: Animoi lumisadetta, eli tee kuten ohjeessa sanotaan. Ohje sivulla

http://thegiftedbabies.com/2009/11/29/how-to-create-animated-snow-fall-with-blender-09-update/

Käyttää hyväkseen fysiikkamoottoria.

Lisää ohjeita löytyy: http://blender.stackexchange.com/questions/5049/how-to-make-particles-fall-like-snow

http://feeblemind.tuxfamily.org/blog/index.php?post/2004/12/24/4-blender-faire-pleuvoir-making-rain


Animointi

Työn ohjeet: Animoi vaikka lumiukkoa tai jotain muuta objektia. Paina I, saat talletettua keyframen. 


INTRO: animoi tekstiä

Työn ohjeet:

Kirjoita teksti ja tee polku. Ctrl-E antaa uusia polun pisteitä.

G siirtää, S skaalaa.


Valitse ensin teksti, sitten polku; valinta oikealla napilla shift pohjassa. Paina Ctrl-P ja Follow Path. Saat tekstin kulkemaan polkua pitkin.

Etsi oikealta Scenestä Camera, animoi se ja tallenna. Palauta lyhyt video eli valitse alhaalta mpeg, niin se toimii suoraan.  


Saari

Työn ohjeet: Tee (autio)saari muutamine puineen ja meri ympärille.

Vetenä voit käyttää oikein hienoa mallia, fluidia.


Animoi hilalla hienosti

Työn ohjeet:

Animoi lumiukkoasi tai jotain muuta tekemääsi objektia hilan avulla.

Hila on laatikko, joka vedetään objektin päälle. Sitä voidaan muotoilla eli deformoida hyvin helpolla.

Lisää ohjeita sivulla https://www.youtube.com/watch?v=rZC8i7nq32k


Hilanmuunnosanimaatio

Työn ohjeet: Blender-hahmoja voi venyttää ja paukuttaa hilamuunnoksilla oheisen videon mukaisesti. Itse ohje alkaa n. 8 minuutin kohdalta.




Huoneisto

Työn ohjeet: Suunnittele huone Blenderillä. Tee myös SketchUp:lla sama vastaava työ.

Palauta kuvakaappaus, jos blender-tiedosto ei mahdu.


Intro:

Työn ohjeet: Jatka intron tekoa.


Intro:

Työn ohjeet: Tee räjäytysefekti tekstiin. . . 


Kuva tasoon

Työn ohjeet: Lisää kuva (tekstuuri) tasoon. Tason materiaalin (värin) pitää olla kirkkaan valkoinen, ja varjot poissa.


Räjäytys

Työn ohjeet: Tee Blende-objektiin räjäytysefekti. Jos tekstiä, muuta meshiksi (Alt C).


Räjytysefekti tulee Object -> Quick Effects -> 


Videoeditointi

Työn ohjeet: Editoi videota Blenderillä. 

Valitse "Video Editing" -mode ja alhaalta saat videoklippejä. Niitä voi leikata, yhdistellä, siirrellä raidalta toiselle ja lisätä efektejä.


3d-malli

Työn ohjeet: Tee 3d-malli Blenderillä, eli exporttaa se stl-muotoon. Joskus ehkä onnistutaan tulostamaan se.

Pieniä ohjeita löytyy:
http://support.ponoko.com/entries/21531613-How-to-export-a-STL-design-file-using-Blender-2-6-
ja
http://www.shapeways.com/tutorials/exporting-from-blender
ja vielä
https://physicsandcake.wordpress.com/2013/07/06/3d-printing-some-baby-steps-getting-blender-stl-to-print/


3d-malli

Työn ohjeet: Tee 3d-malli Blenderillä, eli exporttaa se stl-muotoon. Joskus ehkä onnistutaan tulostamaan se.

Pieniä ohjeita löytyy:
http://support.ponoko.com/entries/21531613-How-to-export-a-STL-design-file-using-Blender-2-6-
ja
http://www.shapeways.com/tutorials/exporting-from-blender
ja vielä
https://physicsandcake.wordpress.com/2013/07/06/3d-printing-some-baby-steps-getting-blender-stl-to-print/


Realistinen rätti

Työn ohjeet: Tee realistinen rätti (lasikipon päälle). Ohjeet

https://www.youtube.com/watch?v=2zd1AI198I8

Hieno. Tähän liittyy myös fysiikkamoottori ja ehtoja.


Renkaat

Työn ohjeet: Komeat renkaat duplikoimalla ja siirtämällä niitä ympyrän muotoon.


https://www.youtube.com/watch?v=VdkmBYAWYWw

Array-modifier kopioi renkaan "nappeja" ja "lisää tyhjä/ add empty"; object offset tyhjään (empty) ja rotate offset. 


Kulkuväline

Työn ohjeet: Tee blenderillä joku kulkuväline (auto, vene, tankki, hevonen jne)


Laatikot tms

Työn ohjeet: Piirrä laatikoita tai muuta mielenkiintoista.


Laiva

Työn ohjeet: Piirräpä laiva.


Vaatesimulaatio

Työn ohjeet: Kätevät ohjeet


http://thilakanathanstudios.com/2014/10/quick-tip-cloth-simulation-in-5-minutes/


Veden kaataminen lasiin

Työn ohjeet: Vesi lasissa -ohje.Aloittaa alusta ja rakentaa lasin käyttäen hienoja systeemejä, lisää fluidin ja animoi sen todella hienosti. Ei käytä Blenderin renderöintiä, vaan rendaa Cycleillä.


Diashow

Työn ohjeet: Tee blenderin videoeditointi-kilkkeellä diashow. Lisää kuvia ja tekstiä ja kokeile eri efektejä. Luultavasti joudut rendaamaan sen pieneksi ja se jälkeen muuttamaan sen jollain nettisovelluksella giffiksi, jotta se mahtuu lunttiin.


Luut liikkeelle (armature)

Työn ohjeet: Animoi liikettä ja luita. Käytä ohjeena esim https://www.youtube.com/watch?v=0QGtBvvQbnc


Morphaus (shape keys)

Työn ohjeet: Morphaa kuvio toiseksi. Blenderissä ei ole valmista morphaus-funktiota, mutta jos molemmissa kappaleissa on sama määrä pisteitä, se menee helpolla shape keys:llä, kuten videossa How to use shape keys to morph a mesh in Blender 3D kerrotaan.

Jos kappaleissa on eri määrä pisteitä, käytä apuna Shape key morphing between two meshes with different vertices -ketjua.

Vielä, lyhyt opa sivulla Can Blender Morph from One Mesh to Another?, jossa kerrotaan lyhyet ohjeet: 1) Create both the "Before" and "After" meshes. 2) On the "Before", go in and add a Basis Shapekey 3) Now (on "Before") add a Shrinkwrap Modifier with "After" as the target. 4) Click "Apply as Shape" 5) Remove the Shrinkwrap Modifier 6) Animate the value of the new Shapekey named "Shrinkwrap".


Realistinen 3d-hahmo

Työn ohjeet: Ohjeet


https://anothertutorial.wordpress.com/

Mieletön!


Realistinen ihminen

Työn ohjeet:

Ihminen, realistien. Hirveä duuni, mahtava jälki:

https://vimeo.com/40884690


Pelimoottori

Työn ohjeet: Ohjeita pelimoottorin tekoon


https://www.youtube.com/watch?v=xdNrjm-8J6E

Ylhäältä Blender Engine -> Blender Game; Oikealta Physics -> Dynamic.

Logic Editor; Add Sensor: Keyboard, lisää "nuoli ylös". Controllers: And. Actuators: Motion. Yhdistä edellämainitut.

Paina P ja nuoli ylöspäin, niin kuutio liikkuu!

Lisää neljä Keybopard-sensoria. Lisää neljä And-controlleria ja neljä Actuator-Motionia. Yhdistä ne oikein ja lisää oikeat napit (nuolet ja välilyönti). Välilyönti hyppää: "Linear Velocity" z=5.

Paina P ja tsekkaa kontrollit.


Lisää vielä sensori, collision.

Säädä kamera


45 eeppistä tutoriaalia

Työn ohjeet:


http://cgi.tutsplus.com/articles/45-epic-blender-tutorials--cg-9669


Haluatko aivan varmasti tehdä tämän tehtävän?